Členky Modrého teamu Aero
27.05.2014 18:29Členky Modrého teamu Aero
Nemůžu tvrdit, že jsem je znala, to by byla opravdu domýšlivost, ale s každou jsem se aspoň setkala, četla jsem o nich, poslouchala je na besedách, paní Tiefenbachovou jsem několikrát navštívila.
Věra Vlčková
Poznala jsem jí asi v roce 1965, to od nás chtěl koupit naši první aerovku mladý muž jménem Ladislav Zetka. V hovoru se zmínil, že jeho matka, provdaná Věra Zetková, byla členkou Modrého teamu Aero.
Aerovku koupil a s matkou nám domluvil schůzku. Paní Zetková byla vdova, bývalá kapitalistka, za vlády jedné strany, po komunistických měnových reformách a vázaných vkladech se živila jako řidička Pražské taxislužby.
Okolo třicátých let měla v Mladé Boleslavi malou továrnu na akumulátory Vera. Na značku Aero vzpomínala trochu s trpkostí. Ona měla Waltra, přezdívaného Rudý ďábel, jezdila ráda a dobře. Úspěchy žen na soutěžích a závodech byly pro aerovky dobrou propagací, a tak se stávalo se, že koncem týdne jí zavolal prodejní ředitel Leopold Slavík, a oznámil, že v neděli pojede s aerovkou. Omluva vlastním plánem neexistovala, na její účasti závisel odbyt akumulátorů. Na zážitky z cesty Modrého teamu vzpomínala s potěšením..
Její dcera žila v emigraci, pracovala na zaoceánské lodi, po roce 1968 emigroval i její syn.
Ela Slavíková
jezdila už od svých šestnácti let. To se ještě jmenovala Ela Chejnová a prodávala prádlo na Vinohradech. Řidičskou zkoušku složila v den osmnáctých narozenin na vlastním Aero 500. S aerovkou se zúčastňovala hvězdicových jízd, soutěží i závodů, nakonec, kromě mnoha cen a trofejí, získla i srdce a ruku prodejního ředitele továrny AERO Leopolda Slavíka..
Jejím největším úspěchem byla první dámská cena na závodě „1000 mil Československých“, toho se zúčastnila na voze, přestavěném z AERO 662. Motor byl čtyřválec, nejprve sešroubovaný ze dvou dvouválců, po zkouškách byl blok odlitý vcelku. Vestavěný byl do karoserie bez blatníků, prodloužené o 12 cm. Vůz nebyl příliš spolehlivý, problémy byly s přerušovačem, ale rychlý. Podle vyprávění pamětníků dosahoval rychlosti až 130 km/hod a neměl, jako všechny aerovky v té době, přední brzdy.
Paní Slavíková měla také pilotní průkaz.
Její manžel zahynul při banální dopravní nehodě. V roce 1946 emigrovala a dostala se až do Brazilie. Asi v roce 1966 navštívila Prahu a přijala i pozvání k účasti na schůzi Aero Car Clubu Praha.
Věra Veselá
z lásky k benzinu přijala první zaměstnání u firmy Tomšů, motocykly NSU, soutěže začala jezdit na AJS. Provdala se za majitele tiskárny a s aerovkami se seznámila z prospektů. Už v roce 1930 získala na AERO 500 první dámskou cenu na Noční orientační soutěži, pořádané Harley- Clubem. Zúčastňovala se s úspěchem všeho, co se v té době jezdilo, na II. Brandýsském okruhu byla jedinou ženskou účastnicí.
Její poslední aerovka byla AERO 50 v tmavě zelené metalize, s koženým béžovým čalouněním, prodala jí herečce Zitě Kabátové.
Na konci šedesátých let předala AERO CAR CLUBU PRAHA brož s diamantovými iniciálami MTA, takové všem účastnicím Modrého Teamu věnoval doktor Kabeš. Ještě před několika lety jezdila na chatu s Trabantem. (Jo, kdybych tak věděla, kdy jsem jí navštěvovala, myslím, že jsem za ní jezdila s Wartbutgem 900, tak to muselo být po sedmdesátémčtvrtém roce).
—————